ТИКВА – ПОЛЕЗНИ СВОЙСТВА

Дойде и сезона, в който може да се насладим на сладките тикви. Тиквата е широко използвана за направата на супи, десерти, смути и др. Знаете ли, че 100 г тиква съдържа само около 25 Ккал. Тиквата е полезна за абсолютно всички – и за възрастни, и за деца. В същото време под каквато и да е форма – варенa, пърженa, печенa и дори захаросанa – тиквата почти не губи свойствата си. Но най-полезно е, разбира се, да я използвате сурова. Тази статия ще обсъдим полезните свойства на тиквата.

ТИКВА – БОТАНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Тя принадлежи към семейство Тиква и включва около 700 вида. Освен тиквата, много популярни са и нейните роднини – краставица, тиквички, диня, пъпеш. Тиквата е едногодишно растение, чиято родина е Централна Америка. Пълзящите и стъбла понякога достигат дължина до 5 метра. Характерна е с големите си и твърди листа и красиви цветя. Тиквеният корен може да достигне дълбочина от 3-4 метра. Цъфти през юли, а плодовете узряват септември. Интересно е, че учените смятат тиквата за плод, но градинарите са свикнали да я смятат за зеленчук.

ХИМИЧНИЯТ СЪСТАВ И ПОЛЕЗНИТЕ СВОЙСТВА НА ТИКВАТА

90% от тиквата се състои от вода. Съдържа също аминокиселини, протеини, въглехидрати, пектини, соли на калий, магнезий, желязо, флуор, калций, цинк, манган, йод, мед, витамини B1, B2, C, PP, E, D, бета-каротин и витамин Т. Семената съдържат масло, органични киселини, смоли, каротеноиди, витамини С, В1, В2. Тиквените семки имат антихелминтни свойства, а изсушените семена не губят свойствата си в продължение на 2 години. Необходимо е само да сушите на въздух и в никакъв случай да не използвате сушилни или фурни, тъй като всички полезни свойства ще бъдат загубени. Тиквата съдържа голямо количество фибри и органични киселини, така че е включена в диетата при заболявания на стомашно-чревния тракт. Полезна е и при сърдечно-съдови заболявания, тъй като съдържа много калиеви соли, а също и при анемия – богат е на желязо. Тиквата е нискокалоричен продукт, затова се препоръчва да я използвате при затлъстяване. Освен това ускорява обмяната на веществата, а редкият витамин Т предотвратява натрупването на мастни клетки, поради което тиквите се препоръчват от диетолозите по целия свят.
Тиквата е полезна за очите, а също така, поради високото съдържание на каротин в нея, е отличен антиоксидант и предотвратява стареенето на организма. Яденето на тиква е полезно и за здравето на мъжете. Съдържащите се в семената витамин Е, цинк и L-аргинин оказват положителен ефект върху функционирането на простатната жлеза.

Количеството протеин в тиквата е по-голямо, отколкото в яйцата, а каротина е 5 пъти повече, отколкото в морковите! Ето това се казва супер храна!
Ако нямахте идея какво да засадите в новия си парник, ето един страхотен продукт. Няма да съжалявате ако тиквата е новия обитател на парника ви.

Източник botanichka.ru

Main Menu